Dr. Friedrich Platz
Lebenslauf
- seit 2014: Juniorprofessur an der Staatliche Hochschule für Musik und darstellende Kunst Stuttgart
- 2009 bis 2013: Promotionsstudent an der Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover (Promotionsthema: "Der Musikerauftritt. Merkmale audiovisueller Persuasion", Betreuer: Prof. Dr. Reinhard Kopiez)
- 2008 bis 2010: Lehrer im Fachbereich Musik am Gymnasium Adreanum, Hildesheim
- Seit 2007: Wissenschaftliche Hilfskraft am Institut für musikpädagogische Forschung der HMTMH
- 2006 bis 2008: Unterrichtstätigleit an der Musikschule Hildesheim
- 2006 bis 2007: Studentische Hilfskraft am Institut für musikpädagogische Forschung der HMTMH
- 2003 bis 2006: Studentische Hilfskraft am Institut für Musikphysiologie und Musikermedizin der HMTMH
- Seit 2002: Organistentätigkeit bei der niedersächsischen Landeskirche, Hannover
- 2001 bis 2007: Magisterstudium an der Hochule für Musik, Theater und Medien Hannover (1. Studiengang: Musik für das Lehramt an Gymnasien, 2. Studiengang: Musikwissenschaft/Musikpädagogik)
Publikationen
- Platz, F. & Kopiez, R. (2013). When the first impression counts: Music performers, audience, and the evaluation of stage entrance behavior. Musicae Scientiae, 17(2), 167-197. DOI: 10.1177/1029864913486369
- Frühauf, J., Kopiez, R. & Platz, F. (2013). Music on the timing grid: The influence of microtiming on the perceived quality of drum groove. Musicae Scientiae, 17(2), 246-260. DOI: 10.1177/1029864913486793
- Kopiez, R., Platz, F. & Wolf, A. (2013, in Druck). The overrated power of music: No effects of background music in television news magazines on appraisal, recognition and persuasion. Musicae Scientiae, 17(3).
- Platz, F., & Kopiez, R. (2012). When the eye listens: A meta-analysis of how audio-visual presentation enhances the appreciation of music. Music Perception, 30(1), S. 71-83. Abrufbar unter http://www.jstor.org/stable/10.1525/mp.2012.30.1.71
- Wolf, A., Kopiez, R., & Platz, F. (2012). Der Status Quo der musiktheoretischen Zulassungsprüfung an Musikhochschulen: Eine testtheoretische Analyse. Beiträge empirischer Musikpädagogik, 3(2). Abrufbar unter b-em.info
- Platz, F., Kopiez, R., & Lehmann, M. (2012). Statistische Poweranalyse als Weg zu einer "kraftvolleren" Musikpsychologie im 21. Jahrhundert. In W. Auhagen, C. Bullerjahn & H. Höge (Eds.), Jahrbuch Musikpsychologie: Populäre Musik (Vol. 22). Göttingen: Hogrefe Verlag.
- Kopiez, R., Lehmann, M., & Platz, F. (2012). Comment le comportement de l’interprète peut-il influencer l’évaluation de son exécution par le public? Musique et sciences de l’esprit. Actes du colloque international (19 et 20 novembre 2010), Bruxelles, Académie royale de Belique, 2012, S. 95-107.
- Hasselhorn, J. Berneburg, M. Platz, F., & Kopiez, R. (2011). "Spiel mir das Lied von damals": Der Zusammenhang zwischen populärer Musik, Emotion und autobiografischer Erinnerung (Vortrag). Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie in Osnabrück.
- Platz, F. (2013, in Druck). 11th International Conference on Music Perception and Cognition, Seattle (USA), 23.-27. August 2010. Jahrbuch Musikpsychologie.
- Kopiez, R., Dressel, J., Lehmann, M., & Platz, F. (2011). Vom Sentographen zur Gänsehautkamera. Entwicklungsgeschichte und Systematik elektronischer Interfaces in der Musikpsychologie. Marburg: Tectum.
- Platz, F. (2011). The 3rd International Symposium on Assessment in Music Education, Bremen, 8. - 11. März 2011. Beiträge empirischer Musikpädagogik, 2(1). Abrufbar unter www.b-em.info/index.php
- Platz, F. (2011). 11th International Conference on Music Perception and Cognition, Seattle (USA), 23.-27. August 2010. Beiträge empirischer Musikpädagogik, 2(1). Abrufbar unter www.b-em.info/index.php
- Platz, F., Kopiez, R., & Lehmann, M. (2010). Development of a Visual Performance Evaluation Scale (VIPES). Towards a typology of stage entrance behavior in violinists [Poster]. Proceedings of the International Conference on Music Perception and Cognition 11 (ICMPC 11), Seattle, Washington, U.S.
- Platz, F. (2010). Rezension: Werner, Christian Georg (2010). Dialog auf Augenhöhe. Klingende Brücken zwischen Jung und Alt. Beiträge empirischer Musikpädagogik, 1(2). Abrufbar unter www.b-em.info/index.php
- Kopiez, R., & Platz, F. (2009). The Role of Listening Expertise, Attention, and Musical Style in the Perception of Clash of Keys. Music Perception, 26(4), S. 321-334. Abrufbar unter www.jstor.org/stable/10.1525/mp.2009.26.4.321
aktuelle Publikation
When the Eye Listens: A Meta-analysis of How Audio-visual Presentation Enhances the Appreciation of Music Performance
The visual component of music performance as experienced in a live concert is of central importance for the appreciation of music performance. However, up until now the influence of the visual component on the evaluation of music performance has remained unquantified in terms of effect size estimations. Based on a meta-analysis of 15 aggregated studies on audio-visual music perception (total N = 1,298), we calculated the average effect size of the visual component in music performance appreciation by subtracting ratings for the audio-only condition from those for the audio-visual condition...
Zuletzt bearbeitet: 22.07.2016
Zum Seitenanfang